از ورود اولین دستگاه‌های سرخ کن به بازار تا امروز زمان زیادی نگذشته است؛ اما میزان تقاضا برای خرید این محصول پرکاربرد و حرفه‌ای از بسیاری از ابزارهای پخت و پز سبقت گرفته است.

پخت سیب زمینی در سرخ کن بسیار راحت‌تر از هر ابزار دیگری است. این ماده غذایی در مدل‌های مختلفی پخته می‌شود که دستگاه سرخ کن بیشتر آنها را به روش اختصاصی خود حاضر می‌کند.

مهم‌ترین نکاتی که باید در پخت سیب زمینی با سرخ کن بدون روغن رعایت کرد عبارتند از «تنظیم دما و زمان پخت » و «کنترل میزان استفاده یا عدم استفاده از روغن» متناسب با هر برنامه پخت. 

 

در ادامه به روش تهیه دو مورد از محبوب‌ترین دستورات پخت سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن می‌پردازیم:

  • سیب زمینی سرخ شده خلالی
  • گراتن سیب زمینی

مهم‌ترین دلیل محبوبیت دستگاه سرخ کن «کاهش میزان مصرف روغن» است و «سرعت و سلامت پخت» و نیز «قیمت مناسب» دیگر عوامل موثر بر افزایش میزان خرید سرخ کن بدون روغن به‌شمار می‌آیند.

 

سیب زمینی سرخ شده در سرخ کن بدون روغن

سیب زمینی پرتکرارترین دستور پخت در سرخ کن بدون روغن و سیب زمینی خلالی پرمصرف‌ترین روش پخت سیب زمینی در این دستگاه است.

بعد از برش خلالی سیب زمینی‌ها آنها را در محفظه سرخ کن بریزید. سپس نمک و سایر ادویه‌هایی که می‌خواهید را بر روی آنها بپاشید.

دمای دستگاه را بر روی «۱۸۰ درجه سانتی گراد» و زمان پخت را بر روی «۱۵ دقیقه» تنظیم کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نیاز به اضافه کردن روغن نیست.

 بعد از گذشت نیمی از این زمان فرایند پخت را موقتا متوقف و با مقداری روغن به وسیله اسپری یا برس سطح سیب زمینی‌ها را چرب کنید و سپس درب محفظه دستگاه را ببندید تا نصف دیگر زمان پخت طی شود.

 

با رعایت دقیق این موارد کیفیت پخت مطلوبی خواهید داشت و قطعا از سرخ کردن سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن تجربه‌ایی خوشایند کسب خواهید کرد.

  • توجه داشته باشید که بیشتر روغن را بر روی سطح سیب زمینی‌ها بپاشید؛ نه بر روی کف محفظه دستگاه:

 

به این دلیل که بیشترین نقش روغن در سرخ کردن سیب زمینی با سرخ کن «مرطوب کردن ماده غذایی و هوای داخل دستگاه» جهت جلوگیری از خشک شدن بسیار زیاد غذا و سرخ شدن مرغوب آن است.
  • استفاده از اسپری یا برس روغن نکته بسیار مهمی جهت سرخ شدن مطلوب و یکنواخت سیب زمینی در سرخ کن بدون روغن است.

 

سرخ کن دستگاهی است که حرارت خشک را به وسیله کانوکشن در محفظه حاوی غذا به جریان در می‌آورد؛ به همین واسطه، سرخ کردن غذاها (از جمله سیب زمینی) در آن به‌صورت یکنواخت طی می‌شود.

از طرفی سیب زمینی را از غوطه‌ور شدن در روغن بی‌نیاز می‌کند. به گونه‌ایی که فقط کافیست زمان و دمای پخت را بر روی سطح استاندارد هر غذا کنترل و مقدار روغن استفاده‌شده را متناسب با نوع غذایی که می‌پزید تنظیم کنید.

برنامه پخت سیب زمینی در همه سرخ کن‌های مجهز به پنل کنترل وجود دارد. اما بهتر است زمان و دمای پخت به صورت دستی تنظیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *